Аннотации:
Дисертаційну роботу присвячено узагальненню та систематизації
теоретикометодологічних засад дослідження проблем стратегічного розвитку
підприємства в умовах глобального конкурентного середовища економіки
знань та розробці науковопрактичних рекомендацій щодо впровадження
механізму стратегічного розвитку підприємства в умовах глобального
конкурентного середовища економіки знань.
У розділі 1 «Теоретикометодологічні засади стратегічного розвитку
підприємства в умовах глобального конкурентного середовища економіки
знань» проведено детальне дослідження теоретичних засад зовнішнього і
внутрішнього середовища підприємства, зокрема: виокремлено синергійний
підхід до розгляду сутності конкуренції як сумарного впливу при взаємодії
двох або більше факторів, який суттєво переважає ефект кожного окремого
компонента, що дозволило надати авторське визначення конкуренції,
конкурентного середовища, глобального конкурентного середовища.
Визначено детермінанти глобального конкурентного середовища,
розглянуто основи секторальної структури економіки та виявлено, що
вирішальну роль сьогодні відіграє сектор економіки, пов’язаний з
інформатизацією та продукуванням знань, – п’ятинний сектор, до якого
входить економіка знань, що представляє собою сучасну модель розвитку
економічних систем. Головною рушійною силою (драйвером виробництва)
економіки знань є людський капітал, який ґрунтується на знаннях і інформації,
що є фактором підвищення продуктивності та економічного зростання, має
величезний вплив на глобальне конкурентне середовище. Систематизовані
переваги, недоліки, характерні риси економіки знань, яка є елементом
сучасного глобального конкурентного середовища, що дозволяє
сформулювати власне визначення глобального конкурентного середовища
економіки знань як системи компонентів, а саме: суб’єктів господарювання та
їх взаємовідносин, конкурентних умов та факторів впливу, зумовлених
світовими інтеграційними процесами, що характеризуються емержентністю і
базуються на експоненційному зростанні і технологічній конвергенції та
забезпечують синергійний (нададитивний) ефект з метою здобуття переваг
та/або запозичення ефективного ринкового досвіду на основі максимізації
використання людського капіталу.
Ідентифіковано трансформацію конкурентного середовища в глобальне
конкурентне середовище і глобальне конкурентне середовище економіки
знань, виявлено складники трансформації, що уможливлює підвищення рівня
обґрунтованості рішень при аналізі середовища та стратегічному розвитку
підприємства. У результаті детального дослідження теоретичних засад
виявлені та класифіковані фактори впливу глобального конкурентного
середовища економіки знань на стратегічний розвиток підприємства.
На основі проведеного дослідження дисертантом сформовано модель
впливу глобального конкурентного середовища економіки знань на
підприємство в залежності від сили впливу та запропонований власний
загальний напрям єдиної концепції структурної будови середовища, яке
впливає на стратегічний розвиток підприємства – модель впливу глобального
конкурентного середовища економіки знань на підприємство, що
безпосередньо включає в себе 4 рівні локалізації: регіональний, національний,
мегарегіональний та глобальний рівні, а також розроблений алгоритм
проведення аналізу середовища підприємства, який являє собою покрокову
послідовність дій і дозволяє провести аналіз зовнішнього середовища та
використати його результати при прийнятті управлінських рішень та
стратегічних дій. У роботі сформовано методологічні положення аналізу
факторів середовища підприємства в умовах глобального конкурентного
середовища економіки знань, розглянуто інструментарій аналізу середовища
за допомогою низки методів і моделей.
Систематизовано понятійний апарат стратегічного управління,
узагальнено класифікацію видів стратегії, сформовано схему процесу
формування стратегії підприємства, розглянуто стратегію Блакитного та
Червоного Океану як приклад актуальної стратегії у глобальному
конкурентному середовищі економіки знань. Вдосконалено канву цінностей
ERRC та запропоновано Матрицю 5Q
(EliminateReduceFixRaiseCreate)
«усунути – скоротити – зафіксувати – підвищити – створити», яка розглядає
додаткове п’яте питання в умовах глобального конкурентного середовища
економіки знань: «Які фактори слід статично зафіксувати, не зважаючи на
коливання всіх інших?». Удосконалено модель стратегічного управління
підприємством в умовах економіки знань, що на відміну від існуючих включає
в себе 3 основні стратегічні блоки: стратегічну позицію, стратегічний аналіз та
стратегічні дії, які мають виконуватися послідовно, об’єднувати в один процес
створення і реалізацію місії, цілей, завдань, стратегії, прийняття рішень, яке
забезпечується творчим способом мислення, що допомагає конкурувати та
утримувати свої позиції на ринку глобального конкурентного середовища
економіки знань у довгостроковій перспективі.
Проведене дослідження дозволило зробити висновок про необхідність
надання авторського погляду на різницю понять «стратегія», «стратегія
розвитку», «стратегічне управління» та «стратегічний розвиток», де
стратегічним розвитком підприємства, на нашу думку, є сучасний
інтегрований процес управління підприємством, який оснований на
стратегічному управлінні підприємством і є його наслідком, з урахуванням
стратегічного бачення та мислення при акцентуванні на людському капіталі,
прояві творчого потенціалу, індивідуальності, унікальності та інноваціях
підприємства (а саме: створення нових продуктів на ринку, ніш, галузей,
тощо), що забезпечить діяльність в умовах глобального конкурентного
середовища економіки знань.
У другому розділі дисертаційної роботи «Сучасні тенденції
стратегічного розвитку підприємства в умовах глобального конкурентного
середовища економіки знань» проведено оцінку впливу глобального
конкурентного середовища економіки знань на світовий ринок FMCGритейлу
за допомогою розгляду детермінант глобального конкурентного
середовища, виділені позитивні та негативні фактори впливу за останні роки.
У результаті ретроспективного аналізу представлено еволюцію змін цінностей
та поведінки споживача на основі теорії поколінь X, Y, Z, яка показує
незворотню трансформацію споживчої поведінки, що підкріплюється також
результатами проведеного авторкою польового дослідження змін
продуктового кошику споживача в Україні; витрат споживачів в онлайн та
офлайн магазинах світового FMCGритейлу;
частки витрат споживачів у магазинах з цифровими каналами продажів, виявлення портрету споживача та рівня лояльності до ритейлу, що призводить до зміни моделі FMCGритейлу.
Побудовано сучасну модель FMCGритейлу
в умовах глобального конкурентного середовища економіки знань, яка має свої відмінності у зв’язку з новими факторами впливу та розвитком людства, що включають мету, ключових партнерів, фактори впливу, ключові ресурси, ключові дії, ключові цінності, канали, способи комунікації, ключових клієнтів, витрати і доходи
підприємства на основі центрів відповідальності, і спрямована на синергію та
конвергенцію підприємств.
При проведенні аналізу сучасної конфігурації ринку FMCGритейлу
визначені найкращі продовольчі ритейлери світу та України за показниками
доходу, темпу приросту за 5 років, кількістю країн, де присутні магазини, за
кількістю торгових точок, за сумарною торговою площею. Розраховано
ефективність використання торгової площі найкращих продовольчих
ритейлерів України та виявлені нові формати магазинів. В результаті
6
проведого авторкою дослідження сучасної конфігурації ринку FMCGритейлу
передбачено ключові глобальні тренди ритейлу в наступні 5 років.
За допомогою економікоматематичного
моделювання здійснено оцінку
розвитку країн світу в умовах глобального конкурентного середовища
економіки знань, що дозволило узагальнити закономірності й основні тренди
розвитку різних країн світу в умовах ГКСЕЗ. Результати аналізу унаочнюють
різні моделі розвитку крїн, переваги країн, які найшвидше адаптуються до
ГКСЕЗ та орієнтуються на людський капітал, дозволяють визначити ключові
фактори прогресу, а також встановити основні пріоритети при розробленні
подальшої моделі стратегічного розвитку.
У розділі 3 «Забезпечення стратегічного розвитку підприємства в
умовах глобального конкурентного середовища економіки знань»
запропоновано науковометодичне
забезпечення стратегічного розвитку
підприємства в умовах глобального конкурентного середовища економіки
знань, а саме: розроблено концептуальну модель стратегічного розвитку
підприємства в умовах глобального конкурентного середовища економіки
знань, що містить детермінанти глобального конкурентного середовища,
фактори впливу, модель впливу ГКСЕЗ на підприємство, механізм
стратегічного розвитку, що забезпечує впровадження сучасного інтегрованого
процесу управління підприємством, зумовленого світовими інтеграційними
процесами, які характеризуються емержентністю і базуються на
експоненційному зростанні і технологічній конвергенції та забезпечують
синергійний (нададитивний) ефект з метою здобуття переваг та/або
запозичення ефективного ринкового досвіду на основі максимізації
використання людського капіталу.
Розроблено алгоритм визначення рівня та вектору стратегічного
розвитку підприємства, який включає такі етапи: діагностику факторів впливу
на ефективність функціонування та стратегічний розвиток підприємства,
визначення рівня впливу факторів зовнішнього та внутрішнього середовища,
обґрунтування системи показників ефективності функціонування
підприємства, визначення рівня ефективності функціонування підприємства,
визначення динаміки рівня ефективності функціонування підприємства та
визначення рівня та вектору стратегічного розвитку підприємства.
Проведено оцінку стратегічного розвитку підприємств українського
FMCGритейлу
в умовах глобального конкурентного середовища економіки
знань, в межах якої відбулася діагностика факторів впливу на ефективність
функціонування та стратегічний розвиток підприємства шляхом експертного
опитування та за результатами експертних оцінок виявлено найвпливовіші
фактори впливу сьогодення.
Розраховано інтегральний показник ефективності функціонування
торгового підприємства на основі показників: рентабельність продажів,
коефіцієнт поточної ліквідності, темп зростання кількості торговельних
об’єктів, темп зростання торговельної площі, темп зростання товарообігу.
Проведено дослідження комплексної оцінки стратегічного розвитку
торговельних підприємств, що дозволило побачити лідера ринку в
довгостроковій перспективі та напрям стратегічного розвитку кожної
компанії. Серед швидко зростаючих магазинів «АТБмаркет», унікальних
магазинів «Сільпо» та магазинів формату «біля дома» «Фори» виявлено
достатній рівень ефективності функціонування на сьогодні, але регресивний
напрям стратегічного розвитку в подальшому. Стратегія та стратегічне
управління ТОВ «Метро Кеш енд Керрі Україна» без відкриття впродовж 2х
років магазинів, але з оптимізацією внутрішніх процесів призвели до дуже
високого рівня ефективності функціонування та прогресивного напряму
стратегічного розвитку в подальшому. Висновок про рівень ефективності
функціонування підприємств FMCGритейлу
зроблено на основі економічної
інтерпретації розрахованих інтегральних показників та порівняння їх із
розробленою шкалою значень.
Розроблено механізм стратегічного розвитку підприємства, який являє
собою гвинтову модель, що складається з циклічного стратегічного
управління в одному конкурентному середовищі та переходу в інше нове
створене конкурентне середовище за рахунок стрибка вперед у своїй галузі, чи
створення нової галузі, нових продуктів на ринку, відкриття нових
взаємовідносин у використанні інтелектуального капіталу, забезпечуючи
синергійний ефект з метою здобуття переваг та/або запозичення ефективного
ринкового досвіду на основі максимізації використання людського капіталу.
Механізм стратегічного розвитку підприємства включає методичне
забезпечення, що містить алгоритм визначення рівня та вектору стратегічного
розвитку підприємства в умовах ГКСЕЗ, оцінку стратегічної позиції
підприємства і вибір стратегічних альтернатив підприємства в умовах ГКСЕЗ
та сприяє прийняттю стратегічних управлінських рішень, підвищенню
кінцевих результатів діяльності, раціоналізації структури формування
ресурсів та витрат і досягненню цілей стратегічного розвитку підприємства; а
також інструментальне забезпечення, що містить коефіцієнти впливу факторів
на функціонування підприємства, визначення вектору його стратегічного
розвитку, матрицю оцінки стратегічної позиції підприємства і матричну
модель вибору стратегії та сприяє підвищенню ефективності функціонування
підприємства, збільшенню коефіцієнта рівня стратегічного розвитку
підприємства, покращенню вектору стратегічного розвитку, зменшенню рівня
негативного впливу середовища та покращенню стратегічної позиції
підприємства.
Для надання рекомендацій щодо прийняття подальших стратегічних
управлінських рішень розроблено матрицю оцінки стратегічної позиції
підприємства, що дає можливість проаналізувати стратегічну позицію
підприємства у різних випадках, а також розроблено матричну модель вибору
стратегії, яка включає рекомендовані стратегії залежно до потрапляння
підприємством у квадрант матриці оцінки стратегічної позиції.
Проведене дослідження дозволило зробити висновок про необхідність
впровадження нової концепції управління – стратегічного розвитку
підприємства саме в умовах глобального конкурентного середовища
економіки знань, що не тільки покращую результати підприємства, а й
позитивно впливає на мега,
макро, мезота мікрорівні економіки.