Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://r.donnu.edu.ua/handle/123456789/2508
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorОверчук, Вікторія Анатоліївна-
dc.date.accessioned2023-01-11T08:14:51Z-
dc.date.available2023-01-11T08:14:51Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.otherУДК 159.922-
dc.identifier.otherDOI 10.32755/sjeducation.2022.02.152-
dc.identifier.urihttps://r.donnu.edu.ua/handle/123456789/2508-
dc.descriptionСтаття у Науковому віснику Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки, № 2 (9), 2022en_US
dc.description.abstractThe article is devoted to the peculiarities of psychological traumatization of children of different age groups as a result of military aggression in Ukraine. A special category that suffers psychotrauma is children, whose stress can be aggravated by the behavior of adults who feel fear, anxiety and helplessness in the realities of war. The author draws attention to the fact that parents can become a source of transmission of psychotrauma to their unborn children due to imperceptible but hereditary shifts in the genome and under the influence of constant anxiety caused by the experience of war. In this way, suffering can be passed down through the generations. Emotional response to military events in the east of the country can be traumatic stress for children and adults. The author identified and described five main types of traumatic events, which are especially often responsible for mental and physical suffering in the future: emotional neglect, emotional and physical violence, sexual aggression and sexual violence. The patterns of early psychological traumatization, negative changes in behavior due to a break in the relationship with a close adult are analyzed. The article highlights the peculiarities of the behavioral manifestations of children who have experienced a traumatic experience, taking into account their age, namely preschool children, children of primary school age and teenagers. The main types of immediate or delayed reactions demonstrated by children as a result of experiencing a traumatic situation are considered: expressive reactions, controlling reactions, shock reactions. Particular attention is paid to psychological defense mechanisms, with the help of which the child tries to cope with the traumatic situation. The results obtained by the author prove the need for further study of resources for overcoming the stress of war in children and adolescents, formation of their stress resistance at different levels: individual, social, cultural.en_US
dc.publisherЧернігів: Акад. Держ. пенітенціарної служби. Науковий вісник Сіверщини.en_US
dc.relation.ispartofseriesОсвіта. Соціальні та поведінкові науки;№ 2 (9), 2022-
dc.subjectдіти та підліткиen_US
dc.subjectвійнаen_US
dc.subjectстресen_US
dc.subjectпсихологічна травмаen_US
dc.subjectтравматичні подіїen_US
dc.subjectрання психологічна травматизаціяen_US
dc.subjectпсихологічні механізми захистуen_US
dc.subjectchildren and adolescentsen_US
dc.subjectwaren_US
dc.subjectstressen_US
dc.subjectpsychological traumaen_US
dc.subjecttraumatic eventsen_US
dc.subjectearly psychological traumatizationen_US
dc.subjectpsychological defense mechanismsen_US
dc.titleПСИХОЛОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ПОВЕДІНКОВИХ ЗМІН У ДІТЕЙ УНАСЛІДОК ТРАВМАТИЧНОГО СТРЕСУ ВІЙНИ В УКРАЇНІen_US
dc.title.alternativePSYCHOLOGICAL DETERMINANTS OF BEHAVIORAL CHANGES IN CHILDREN AS A CONSEQUENCE OF THE TRAUMATIC STRESS OF THE WAR IN UKRAINEen_US
dc.typeArticleen_US
Располагается в коллекциях:Бібліографічні матеріали

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Overchuk-V.A..pdfСтаття у Науковому віснику Сіверщини. Серія: Освіта. Соціальні та поведінкові науки, № 2 (9), 2022302,52 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.