dc.description.abstract |
У статті проаналізовано типи мовних засобів впливу в передвиборних програмах кандидатів на пост Президента України 2019
року, використаних з метою установлення або втримання влади і маніпуляції суспільною свідомістю і поведінкою виборців.
Виокремлено такі типи мовних засобів впливу: оцінна лексика, фразеологізми, ідеологічні кліше, метафори, прецедентні
феномени, перифрази, повтори, градація, риторичні запитання. Доведено, що оцінна лексика посідає чільне місце серед
мовних засобів впливу, створює позитивну або негативну оцінку події або особи. Привертають увагу та влучно виражають
емоційно-експресивну думку фразеологічні одиниці, з-поміж яких зафіксовано модифіковані. Засобом стереотипізації
мислення виборця виступають ідеологічні кліше. Значно посилює емоційність викладу й політична метафора. У
передвиборних програмах 2019 року зафіксовано такі типи метафор: метафора хвороби, метафора краху, метафора в’язниці,
метафора космосу, метафора добробуту. Поодинокими виявилися в програмах непрямі, описові назви – перифрази, а також
прецедентні феномени. Вдалим засобом для переконання та навіювання ідей виборцям є повтор, використовуваний для
виокремлення основної тези програми, зображення проблем, що загрожують виборцям. Застосування градації допомагає
політику наголосити на складності наявної проблемита донести електорату, що вирішити її зможе тільки цей політичний діяч.
Риторичне запитання – ще один засіб активації уваги виборців, основна функція якого – спонукати виборців до роздумів і
пошуку відповіді на поставлене питання. Серед графічних засобів зафіксоване ненормативне вживання великої літери для
наголошення на найважливішій лексемі (лексемах) і використання лапок з метою зміни характеру оцінки.
Характерною особливістю мовного наповнення передвиборних програм є нашарування декількох різнотипних мовних засобів,
що має виразний маніпулятивний ефект, створює потрібне враження, викликає відповідні думки і спонукає до голосування. |
en_US |