Abstract:
Обґрунтовано основні параметри сучасного стану ринку цінних паперів України, визначено
проблеми його функціонування, а також запропоновано комплекс заходів для ефективної реалізації
прагнення України до інтеграції національного фондового ринку у країни Європейського Союзу. Порівняно
з фондовими ринками країн ЄС вітчизняний ринок цінних паперів є нерозвиненим, зарегульованим і
неліквідним, тому є потреба в його розвитку та імплементації європейських законодавчих ініціатив.
Наведено основні закони у сфері правового регулювання ринку цінних паперів України та ЄС. Дослідження
містить результати вивчення сучасного досвіду провідних європейських країн щодо показників
капіталізації найбільших фондових бірж Європи. Наведено класифікацію 5-ти найбільших фондових
Європейських бірж та проаналізовано вплив вірусу COVID-19 на їх діяльність. Сформовано основні
тенденції у сфері інвестування ринку цінних паперів найбільших фондових бірж Європи та України.
Досліджуючи статистичну інформацію стосовно показників капіталізації фондових бірж Європи в
порівнянні з ПФТС України за 2019 рік, LSE (London Stock Exchange) займає 1-е місце зі 3,86 трильйонами
євро, 2-е місце Euronext – 3,4 трлн євро, 3-е місце – Deutsche Börse з показником капіталізації 1,9 трлн євро
та ПФТС Україна – 0,17 трлн євро, що свідчить про недостатній рівень розвитку ринку цінних паперів
України. Станом на сьогодні, Український ринок цінних паперів повторює європейські історичні тенденції
розвитку, і зараз багато в чому залежить від напрямків розвитку міжнародних фондових ринків. Зміни
на ринках цінних паперів Європи відбуваються надзвичайно швидко та потребують адекватного
реагування з боку регулятивних структур. Стрімкий розвиток Європейського фондового ринку, що
супроводжується появою передових технологій у сфері обігу цінних паперів та нових фінансових
інструментів, роблять необхідним здійснювати моніторинг усіх змін і нововведень на ринку цінних
паперів України з метою вироблення ефективніших рекомендацій щодо поліпшення умов його
функціонування й регулювання. Крім того, інтеграція з країнами Євросоюзу вимагає глибших, докорінних
реформ вітчизняного державного апарату управління, макроекономічного регулювання, правовідносин
власності, антикорупційної політики. Тільки масштабне й повноцінне реформування уможливить
прогресивне оновлення та ефективну, соціально відповідальну інтеграцію до країн ЄС із урахуванням
національних інтересів.