Abstract:
У статті досліджено та структуровано генезис підходів вітчизняних та іноземних
вчених до поняття «бізнес-модель», в результаті виокремлено стратегічний,
клієнтоорієнтований, ціннісний, процесний, системний підхід, а також підходи, що
ототожнюють бізнес-модель як інструмент управління, механізм, визначають її як
когнітивну систему. Досліджено підходи вчених до наповненості бізнес-моделі
компонентами, що доводить її унікальність та можливість використання в різних
галузях.
Визначено, що при розробці бізнес-моделі університету доцільно дотримуватися
комплексного підходу, що поєднує стратегічний, ціннісний, клієнтоорієнтований,
процесний і системний підходи. Наведено розуміння поняття бізнес-модель
університету як концептуального інструменту, який базується на стратегічному баченні
розвитку закладу вищої освіти, включає взаємопов’язаний набір компонентів створення
ціннісної пропозиції для стейкголдерів та здатності університету генерувати доходи
задля забезпечення фінансової стійкості. Здійснено змістовне наповнення складових
бізнес-моделі Остервальдера А., Піньє І. для вітчизняних університетів.